عصری نو- در جامعهای که گاهی به دلیل فشارها و استرسهای روزمره، شاهد رفتارهایی مانند فحش دادن هستیم، سؤال این است: چه چیزی پشت این رفتار پنهان اجتماعی قرار دارد؟ محققان روانشناسی چهار عامل اصلی را شناسایی کردهاند که توضیح میدهند چرا برخی افراد به فحش و خشونت کلامی پناه میبرند :
۱. احساس ناکامی
زمانی که شخص نتواند به هدفی برسد یا در مسیر تحقق خواستههایش ناکام شود، از طریق فحش دادن ممکن است احساس خود را تخلیه کند. این راهی برای آزادسازی هیجانی است که نمیتواند بهصورت کلامی کنترل شود .
۲. یادگیری اجتماعی
افرادی که در محیطهایی رشد یافتهاند که فحش دادن، کنایه یا رفتارهای خشونتبار زبانی رایج است، این مدل رفتاری را آموخته و طبیعی فرض میکنند .
۳. مشکلات روانشناختی
برخی افراد که در مواجهه با مسائل حلنشده روانی یا اختلالات درونفردی هستند، ممکن است در مواقع فشار هیجانی به فحش دادن روی بیاورند تا حس قدرت یا تسکین ایجاد کنند .
۴. خشونت کلامی و سوءرفتار
بددهنی زیرمجموعهای از خشونت کلامی است؛ شامل فریاد، تهدید، تهی کردن دیگری از حضور احساس یا حتی سکوت تحقیرآمیز. این نوع رفتوآمد کلامی تأثیر عمیقی بر روابط انسانی دارد .
رفتار خشونتآمیز زبانی مانند فحش، نه فقط یک واکنش لحظهای، بلکه غالباً بازتابی از ناکامی، تربیت اجتماعی یا مشکلات روانی است. درک منطق پشت این رفتارها میتواند به ما در مهارت در کنترل واکنشها و تربیت اجتماعی بهتر کمک کند.




