صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد حقوق خردادماه ۹۹ درصد بازنشستگان و وظیفهبگیران واریز شده است، اما اختلال در سامانه پیامکی بانک عامل و همچنین کسر حق بیمه قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان، ابهامات و پرسشهایی را برای بخشی از بازنشستگان ایجاد کرده است.
گزارش عصری نو_ در حالی که طی روزهای اخیر برخی بازنشستگان کشوری از عدم دریافت پیامک واریز حقوق یا کاهش مبلغ دریافتی خود گلایه داشتند، صندوق بازنشستگی کشوری با انتشار اطلاعیهای از واریز حقوق خردادماه بخش عمده بازنشستگان خبر داد و جزئیات مربوط به اختلال بانکی و کسورات جدید بیمه تکمیلی را تشریح کرد.
بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق خردادماه ۹۹ درصد بازنشستگان و وظیفهبگیران با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و بانک عامل، طی روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد به حساب مشمولان واریز شده است.
چرا برخی بازنشستگان پیامک واریز دریافت نکردند؟
یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته نگرانی برخی بازنشستگان را به دنبال داشت، عدم دریافت پیامک واریز حقوق بود. صندوق بازنشستگی در این باره اعلام کرده است که اختلال در سامانه پیامکی بانک عامل باعث شده پیامک واریز برای تعدادی از افراد ارسال نشود.
بر این اساس، مسئولان صندوق تأکید کردهاند که دریافت نکردن پیامک لزوماً به معنای واریز نشدن حقوق نیست و بازنشستگان میتوانند از طریق همراهبانک، اینترنتبانک، خودپردازها یا سایر درگاههای بانکی موجودی حساب خود را بررسی کنند.
۵۰ هزار بازنشسته هنوز حقوق نگرفتهاند
با وجود واریز حقوق برای اکثریت بازنشستگان، حدود ۵۰ هزار نفر از مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته و وظیفهبگیر تحت پوشش صندوق هنوز موفق به دریافت حقوق خردادماه خود نشدهاند.
صندوق بازنشستگی علت این موضوع را بروز اختلال در برخی فرآیندهای بانکی اعلام کرده و تأکید دارد اعتبار مورد نیاز به طور کامل در اختیار بانک عامل قرار گرفته است. به گفته مسئولان صندوق، پیگیریها برای رفع مشکل انجام شده و حقوق این گروه از بازنشستگان نیز باید در کوتاهترین زمان ممکن به حساب آنان واریز شود.
دلیل کاهش حقوق برخی بازنشستگان چه بود؟
موضوع دیگری که باعث افزایش تماسها و پرسشهای بازنشستگان شده، کسر مبالغی از حقوق خردادماه است.
بررسیها نشان میدهد این کاهش به اجرای قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان مربوط میشود؛ قراردادی که از ابتدای خردادماه اجرایی شده و نخستین حق بیمه آن از حقوق این ماه کسر شده است.
بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، مبلغ ۸۰۰ هزار تومان برای هر بیمهشده در «طرح شماره یک» و مبلغ یک میلیون و ۴۰ هزار تومان برای هر بیمهشده در «طرح شماره دو» به عنوان حق بیمه تکمیلی درمان از حقوق خردادماه کسر شده است.
بیمه تکمیلی جدید؛ هزینه بیشتر یا خدمات بهتر؟
اگرچه اجرای قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان با افزایش میزان حق بیمه همراه شده است، اما انتظار بازنشستگان این است که افزایش پرداختیها با ارتقای کیفیت خدمات درمانی، تسریع در پرداخت خسارتها و گسترش مراکز طرف قرارداد همراه باشد.
کارشناسان حوزه رفاه معتقدند یکی از مهمترین مطالبات بازنشستگان در سالهای اخیر، بهبود خدمات درمانی و کاهش هزینههای درمان بوده است. از این رو، موفقیت قرارداد جدید بیش از آنکه به میزان حق بیمه وابسته باشد، به کیفیت خدماتی بستگی دارد که در ماههای آینده به بیمهشدگان ارائه خواهد شد.
دغدغه معیشت همچنان پابرجاست
اگرچه واریز حقوق بخش عمده بازنشستگان خبر امیدوارکنندهای محسوب میشود، اما همزمانی افزایش هزینههای زندگی با کسر مبالغ جدید از حقوق، فشار مضاعفی را بر بخشی از خانوارهای بازنشسته وارد کرده است.
بسیاری از بازنشستگان معتقدند در شرایطی که هزینههای درمان، مسکن و کالاهای اساسی افزایش یافته، هرگونه افزایش در کسورات ماهانه باید با بهبود ملموس خدمات و حمایتهای رفاهی همراه باشد.
در چنین شرایطی، انتظار میرود صندوق بازنشستگی کشوری علاوه بر رفع سریع مشکلات بانکی و پرداخت حقوق معوق افراد باقیمانده، گزارش شفافی از مزایا و تعهدات قرارداد جدید بیمه تکمیلی نیز ارائه کند تا بازنشستگان بتوانند ارزیابی دقیقتری از خدماتی که در قبال حق بیمه پرداخت میکنند، داشته باشند.




